fbpx

El producte local guanya protagonisme en la cistella de la compra dels catalans i en l’oferta de la distribució

 In Novetats
  • El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural presenta el ‘Mapeig sobre el consum i comercialització dels productes agroalimentaris locals i de proximitat’ que dimensiona el valor de mercat de l’alimentació local
  • Més d’una tercera part dels consumidors enquestats afirma que el producte local suposa més de la meitat del seu cistell de la compra i representa el 77,6% de la compra que realitza la distribució minorista.
  • La venda en línia està molt més generalitzada entre distribuïdors minoristes (67%) que entre productors (19%), mentre que els consumidors prefereixen la botiga física (75%)
  • Productors, distribució minorista i gran distribució creuen que la compra de producte local augmentarà en els propers tres anys
  • La facturació dels productors amb segell “Venda de proximitat” s’estima en 1.470 M€, el 3,85% del volum de negoci del total del sector agroalimentari i el 8,9% del total de la despesa del consumidor en alimentació i begudes
  • El mapeig es presenta en el marc del II Fòrum Catalan Food que organitza Prodeca – Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural el proper 10 de març, una trobada de debat i networking en què experts i professionals del sector agroalimentari analitzaran estratègies competitives vinculades a l’origen dels aliments.

 

El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural ha presentat aquest matí el ‘Mapeig sobre el consum i comercialització dels productes agroalimentaris locals i de proximitat’, una anàlisi realitzat per l’Àrea de Coneixement i Estratègia de Prodeca a partir d’enquestes a consumidors, distribuïdors minoristes, gran distribució i productors amb segell “Venda de proximitat” per a dimensionar el valor de mercat de productes locals i de proximitat. La presentació ha anat a càrrec el director general d’Empreses Agroalimentàries, Qualitat i Gastronomia del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Joan Gòdia, i del director gerent de Prodeca, Ramon Sentmartí.

En la seva intervenció, el director general d’Empreses Agroalimentàries, Qualitat i Gastronomia ha valorat la rellevància que pren el segment de l’alimentació de proximitat per al conjunt de consumidors i el pes en l’economia del país: “Quan ens referim al producte de proximitat, el d’aquells productors adherits al segell “Venda de proximitat”, ho fem d’un dels sectors més importants i dinàmics del conjunt de l’agroalimentari català”.

Per la seva part,  el director gerent de Prodeca ha afirmat que “un dels motius per incloure el consumidor en aquest mapeig és la voluntat d’entendre’l, com percep el producte de proximitat i com s’hi relaciona. Aquest mateix exercici l’hem fet amb la distribució, perquè els productors i les productores de proximitat de casa nostra puguin treure profit de les noves tendències de consum i de comercialització i continuar aportant valor afegit a la cadena alimentaria”.

 

La cistella de la compra de productes locals dels consumidors

Per determinar la percepció del consumidor pel que fa als productes locals i de proximitat, el mapeig s’ha realitzat a partir d’enquestes quantitatives a més de 500 responsables de compra d’alimentació a les llars catalanes. Una primera conclusió és que el 85,6% dels consumidors catalans consideren important que els productes de la cistella de la compra siguin aliments locals, i prop de la meitat prioritzen el producte local en la cistella de la compra. Per a més d’una tercera part (37,4%) la compra local suposa més de la meitat del cistell de la compra.

Fruites i hortalisses són els productes en els quals la

Fruites i hortalisses són els productes en els quals la “localitat” és més important per al consumidor.

Entre els principals motius valorats a l’hora d’escollir producte de proximitat hi ha la contribució a l’economia local (53,2%) i el suport als petits productors (48,4%). En canvi, el preu i la manca d’establiments són el principal fre de compra del producte local del consumidor.

S’evidencia que una gran majoria dels consumidor (75%) prefereixen comprar producte local a través dels establiments i, malgrat el 70% coneixen les plataformes de compra en línia, només el 19% afirma utilitzar-les en la seva compra del producte de proximitat. El consumidor en valora la comoditat, però el seu interès és bastant moderat degut a el preu i a la manca de confiança que li generen.

Per últim, analitzant l’impacte de la Covid-19 en els costums de compra dels consumidors catalans, el 37,5% pensa que ha comprat més producte local degut a la pandèmia, especialment de fruites, hortalisses i carns fresques. En canvi, un 55% dels enquestats que no s’han vist influenciats en la compra de productes locals a causa de la pandèmia.

 

El consum i venda de productes locals a la distribució

La segona part de l’informe ha tingut per protagonista els distribuïdors, a través d’enquestes quantitatives a prop de 90 distribuïdors minoristes (botigues d’alimentació, paradistes de mercat, càtering i hostaleria) de la base de dades de Prodeca i entrevistes qualitatives entre agents de la gran distribució (responsables de grans cadenes de supermercats).

Segons el mapeig, el 77% dels productes que compra la distribució minorista són locals, encapçalats per la carn i els embotits (40%), seguit de vi i cava (20%) i multiproducte (19%). Al igual que passa amb el consumidor, el 75% dels distribuïdors minoristes enquestats relaciona l’atribut “proximitat” amb el concepte de distància i les característiques del valor afegit del producte queden en un segon pla. També es reprodueixen els mateixos motius que els consumidors a l’hora de valorar el producte de proximitat (contribució a l’economia local i suport als petits productors). Per a la gran distribució l’atribut de proximitat és un element molt apreciat per generar lligams amb el consumidor i el segell de “Venda de proximitat” suposa un valor afegit per als seus productes.

carrots and cucumber on brown woven basketPel que fa als canals de distribució, més de la meitat dels distribuïdors minoristes (67,3%) afirmen rebre comandes en línia dels seus clients, un percentatge molt superior al dels consumidors que afirmen comprar en línia. De fet, un 15,5% del distribuïdors minoristes enquestats afirmen que han detectat un augment del comerç en línia degut a la Covid-19 (el segon canvi més important darrera de l’augment de compra de la clientela local amb un 23,9% de les respostes). La gran distribució també ha detectat un increment evident de la venda en línia dels productes de proximitat derivat de la pandèmia, un fet que va saturar la logística d’aquelles cadenes que oferien aquesta opció i va penalitzar les que no en disposaven.

Precisament, pel que fa a la influència del Covid-19, s’observen opinions dividides a parts iguals entre els distribuïdors minoristes a qui el Covid-19 ha suposat un augment de les vendes de producte local (31%) i els qui ha suposat una disminució (26,8%).

Les expectatives de futur, per a la distribució, són molt positives i un 44% dels distribuïdors minoristes consideren que la compra de producte local augmentarà en els propers tres anys, assolint un augment estimat del 13,4%. Els responsables enquestats de les cadenes de gran distribució també coincideixen que l’arribada dels productes de proximitat als seus lineals és una tendència que ha arribat per quedar-se i la situen en un primer pla en els seus respectius plans estratègics.

 

 

 

La venda dels productors amb segell “Venda de proximitat”

El mapeig també inclou un centenar d’enquestes quantitatives a productors adherits al segell “Venda de proximitat” del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, amb l’objectiu de detallar la importància d’aquest segment agroalimentari. D’aquesta manera, la facturació dels productors amb segell “Venda de proximitat” s’estima en 1.470 milions d’euros, el que representa el 3,85% del volum de negoci del total del sector agroalimentari i el 8,9% del total de la despesa del consumidor de Catalunya en alimentació i begudes.

Segons el mapeig, gairebé la meitat (43%) de la facturació dels productors amb segell “Venda de proximitat” prové de les vendes a particulars i la resta de la distribució, destacant el pes de les botigues tradicionals i la restauració. Pel que fa als canals de venda en línia, només el 19% dels productors afirmen vendre en línia, mentre que un 54% mostra el seu desig de fer-ho en un futur. Entre aquells productors que ja venen en línia, la captació de clients i la manca de presència a internet es destaquen com a principals dificultats. En canvi, per aquells que encara no ho fan, la gestió dels enviaments a domicili és el principal impediment per no haver fet el pas a la venda en línia.

Sobre el pes que hauria tingut la pandèmia, ha tingut menys influència en les vendes dels productors amb segell “Venda de proximitat” l’any 2021 que a l’any 2020. Si bé hi va haver-hi un creixement significatiu de la venda l’any 2019 respecte el 2018 (9,5%), el 2020 va haver-hi un estancament associat a l’impacte de la Covid-19 (per al 47% dels productors la pandèmia va suposar una disminució de les seves vendes), seguit d’un lleuger enlairament l’any 2021 del 5,3%.

Això sí, les perspectives de futur per als productors amb segell “Venda de proximitat” són positives i es preveu un increment mitjà significatiu de la seva facturació pels propers 3 anys del 15%: un 49% dels enquestats pensa que les vendes augmentaran, estimant un 38% d’increment mitjà i tan sol l’11% pensa que les vendes disminuiran, amb una mitjana de disminució del 33%. Els productes que preveuen un major creixement són a les categories de Fruites i Hortalisses i el multiproducte.

El Fòrum Catalan Food tractarà com aportar valor des de l’origen

Aquesta presentació del mapeig es fa en el marc de la celebració del segon Fòrum Catalan Food, acte corporatiu anual realitzat per Prodeca amb la finalitat d’esdevenir punt de trobada empresarial del sector agroalimentari català. Sota el títol “L’origen com a valor”, aquesta edició reunirà experts i professionals per debatre com afegir valor als nostres productes analitzant les estratègies competitives vinculades a l’origen dels aliments. El Fòrum Catalan Food també servirà com a jornada de networking per al públic professional assistent amb un dinar d’Àpat Catalunya, càtering que se serveix en actes de representativitat institucional o empresarial catalana, tant en l’àmbit local com a l’exterior, basat en productes i gastronomia catalana.

L’acte, que se celebra dijous 10 de març a El Born, Centre de Cultura i Memòria, acollirà l’acte de cloenda del projecte EUREGA, en el qual es presentaran els seus resultats i es debatrà sobre com promoure un sistema alimentari europeu més sostenible a través de la compra pública d’aliments.

Prodeca recupera l’organització del Fòrum Catalan Food, després de la cancel·lació de l’edició de l’any passat per les restriccions a causa de la Covid-19. L’acte es podrà seguir presencialment a El Born, CCM, o de manera telemàtica a través de la web de Prodeca i el seu canal de YouTube.

 

 

 

 

 

La venda de proximitat està regulada i permet identificar els pagesos catalans que venen ells mateixos els seus productes al públic, segons el Decret 24/2013

 

 

Recent Posts