La Generalitat i la Fundació Alícia desenvolupen 8 projectes d’innovació alimentària

 In Novetats
  • Es tracta del projectes encarregats a la fundació en el marc de desenvolupament del Pla Estratègic d’Alimentació de Catalunya

La consellera d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Teresa Jordà, acompanyada del director general de la Fundació Alícia, Toni Massanés, van presentar l’1 de juliol els projectes que el departament ha encarregat a l’entitat en el marc del Pla Estratègic de l’Alimentació de Catalunya (PEAC) 2021-2026. La presentació va tenir lloc en el decurs de l’acte de presentació de l’univers agroalimentari català al Cos Consular, que es va celebra a la seu d’Alícia, a Sant Fruitós de Bages.

Jordà va incidir en la importància del sistema alimentari com una peça clau per a avançar cap a la sostenibilitat de la societat atès que aconsegueix generar un impacte directe en termes mediambientals, socials, i econòmics al territori.

 

La consellera va assenyalar que la implementació efectiva d’aquest Pla ha de portar a l’assoliment de 10 objectius estratègics mitjançant el desplegament de 300 actuacions en els pròxims 5 anys, i en aquesta línia va destacar el paper de la Fundació Alícia com a “agent clau del sistema alimentari català”, i encarregada d’impulsar 8 projectes que han de contribuir a l’assoliment dels objectius del Pla.

Model alimentari sostenible

  • Programa d’innovació: aquest projecte planteja posar a disposició de petites i mitjanes empreses l’expertesa, coneixement, instal·lacions d’Alícia i entitats col·laboradores per a què puguin desenvolupar idees i productes innovadors per tal de millorar el seu posicionament al mercat i contribuir a construir un sistema alimentari, sostenible, segur, resilient i d’accés universal.
  • Elaborats de productes dels sector primari per incrementar el seu valor afegit:  el projecte busca fomentar i treballar la innovació per a petites i mitjanes empreses i productors del sector primari, creant mètode, coneixement, productes i identificant necessitats tècniques i recursos per a la seva producció, així com acompanyar en processos de desenvolupament.

Orientació cap al producte autòcton

  • Estratègia i materials de promoció de productes autòctons poc coneguts i valorats: es tracta d’identificar els productes catalans poc conegut i valorats, els seus productors, analitzar la seva situació i problemàtica, i fer les actuacions necessàries per a fomentar-ne el coneixement i augmentar-ne el consum.

Reforçar l’autoestima alimentària

  • Xarxa de Restaurants innovadors: es proposa la creació d’una xarxa de restaurants que adoptin, de forma àgil, innovacions que els faran més atractius per als consumidors. El projecte planteja la creació de proves pilot amb restaurants de tota Catalunya, deslocalitzats pel territori, que puguin incorporar i avaluar les estratègies escollides.
  • Recuperació i actualització de l’Inventari de productes catalans: Fundació Alícia i el departament actualitzaran l’Inventari de Productes de la Terra, publicat l’any 2003 i on s’hi relacionaven 240 productes amb personalitat i denominació pròpies.

Fomentar els hàbits alimentaris saludables

  • Desenvolupament de contingut sobre alimentació saludable i sostenible a incloure als plans docents: es prepararà un pla docent per a promoure l’adquisició dels coneixements, habilitats i valors imprescindibles per a millorar, ja des de la infància, l’alimentació i contribuir a resoldre la problemàtica creixent de l’obesitat i sobrepès infantil.
  • Generació de Continguts per al Canal Aliments: s’ha desenvolupat un web anomenat Canal Aliments com a plataforma institucional centralitzada de la informació sobre l’alimentació, la salut, i la sostenibilitat. Alícia treballarà una proposta per al manteniment dels continguts del canal.
  • Productes i plats catalans més saludables: Alícia identificarà els productes i plats més representatius de la cuina catalana i determinarà la possibilitat de fer-ne versions més saludables i sostenibles, sense perdre la seva identitat.

 

 

 

 

 

La venda de proximitat està regulada i permet identificar els pagesos catalans que venen ells mateixos els seus productes al públic, segons el Decret 24/2013

Recent Posts